Prace zaliczeniowe z każdego zakresu tematycznego

Kilkadziesiąt lat temu, gdy kwestia bezpieczeństwa ani czystości powietrza nie była sprawą nadrzędną, twórcy reklam Volvo na pierwszy plan wysuwali inne jego zalety. Szwecja była od dawna na świecie eksporterem papieru i wysokiej jakości stali. Przy tym, z racji położenia geograficznego, kojarzącą z peryferiami cywilizowanego świata, a więc z ciężkimi warunkami klimatycznymi i kiepskimi drogami. W amerykańskiej reklamie Amazona z 1962 roku (w tych latach niektórzy producenci zalecają zabezpieczenia antykorozyjne, aby ich samochody przetrwały kilka lat bez dziur na wylot) znajdziemy, więc informację, że Volvo „…jest odporne na surowe warunki pogodowe i drogowe. Będzie wiernie służyć przez wiele lat, znosząc bez sprzeciwu całoroczne parkowanie pod gołym niebem bez względu na pogodę.”45 Dalej podkreślano ponadczasową stylistykę

auta, która, z racji ich nadzwyczajnej żywotności, musi opierać się trendom mody. Amerykańskie reklamy poza promowaniem samych aut, spełniały jeszcze jedno istotne zadanie – kreowały wizerunek Szwecji jako synonimu wysokiej (szwedzkiej) jakości. W ogłoszeniach prasowych umieszczano krótkie informacje na temat Volvo of Sweden, a salony sprzedaży obwieszano szyldami Produkt of Sweden czy The Swiedish Quality

Gdy została uformowana świadomość odbiorców w dziedzinie odporności na korozję, pod koniec lat sześćdziesiątych Volvo skupiło się na bezpieczeństwie połączonym z komfortem jazdy i ergonomią wnętrza, z wyraźnym naciskiem na pierwszy element.

Ówczesne reklamy Volvo serii 100 i 200 pełne były zdjęć i rysunków wyjaśniających, czemu służą grube rury umieszczone w drzwiach. Zwracały uwagę na wielkie mocne zderzaki i grubość zastosowanych blach, a także typowy dla Volvo bezpieczny, dwuobwodowy system hamulcowy wyposażony w tarcze przy wszystkich kołach – co ćwierć wieku temu było rozwiązaniem drogim i dość rzadkim. Wrażenie robiła informacja na temat wytrzymałości kabiny pasażerskiej, zdolnej oprzeć się ciśnieniu 10 ton.

CAGE ALL KIDS.

THE VOLVO U7G.

Rys. 8 – Hasło reklamowe

Volvo V70 Źródło: www.volvoklub.pl

Duży nacisk na bezpieczeństwo wciąż obecny jest we współczesnych kampaniach reklamowych, uzupełniony dodatkowo troską o dzieci. Zalety sztywnej kabiny pasażerskiej przypomina na przykład kampania „Cage all kids” (zamknijcie wszystkie dzieci w klatkach) pokazująca grupę maluchów b araszkujących beztrosko niczym na placu zabaw w nieosłoniętej karoserią klatce kabiny (rys.8). Wraz ze wzrostem dbałości o środowisko w reklamach zaczęły pojawiać się elementy kojarzące Volvo z ekologią. Charakterystyczne wprowadzenie do silników wtrysku paliwa Volvo nie reklamowało jako rozwiązania przede wszystkim zwiększającego moc i ograniczającego zużycie paliwa, lecz jako poprawiające czystość spalin dla ochrony środowiska. I to wszystko w czasach rekordów produkcji dwusuwowych Trabantów oraz Syrenek.

Współczesne reklamy ekologiczne Volvo zrobione są z dużym wdziękiem. Pokazywany na festiwalu w Cannes zabawny film „Golfista” przedstawia dwóch panów rozgrywających decydującą partyjkę golfa. Jeden z nich, wyraźnie lepszy i bardzo pewny siebie, niemal trafia w cel za pierwszym uderzeniem. Jego przeciwnik, z rezygnacją na twarzy fatalnie uderza piłkę. Lecz oto piłka zamiast polecieć gdzieś w krzaki odbija się kolejno od pni, konarów i nieoczekiwanie wpada idealnie do dołka. Zaskoczony zwycięzca pakuje kije do bagażnika swego Volvo kombi i odjeżdża. Przez moment widać na aucie napis „V70 Bi fuel” a na ekranie pojawia się hasło: „Któregoś dnia Natura Ci podziękuje”.

Wraz z wprowadzeniem do sprzedaży Volvo 850, a później Volvo S40 wizerunek samochodów tej marki jako pojazdów dla statecznych mieszczuchów uległ zmianie. Bohaterami reklam sportowych są zwłaszcza wersje „T”. Na jednym z filmów widzimy chłopca, który na lekcjach plastyki rysuje wszystkie przedmioty tak, jakby gdzieś pędziły.

Nauczycielka nic nie rozumie. Zagadka specyficznego postrzegania rzeczywistości wyjaśnia się, gdy po chłopca przyjeżdża ojciec i obaj wsiadają do Volvo T4 (rys.9).

realizować reklamy

i nie przeładowane informacjami handlowymi. Wśród reklam pokazywanych na festiwalu w Cannes w 2002r. było kilka reklam wykonanych dla Volvo – wszystkie były zrealizowane ze smakiem, finezją i przede wszystkim z pomysłem.

Kampanie reklamowe Volvo łączą różne elementy jego współczesnej filozofii bezpieczeństwo, ochrona środowiska. Poziom obsługi w punktach dealerskich, osiągi wersji sportowych, nowoczesność rozwiązań, pojemność wersji kombi – to wszystko, czym Volvo zwykło się kojarzyć, bywa tematem kampanii reklamowej. Ugruntowana pozycja na rynku i bezdyskusyjne pozytywny wizerunek pozwalają Volvo przymrużeniem   oka,   pozbawione   nachalnej perwersji

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: