Prace zaliczeniowe z każdego zakresu tematycznego

Rodzaje strategii marketingowych

W pracy niniejszej przedstawione są wybrane rodzaje strategii marketingowych, mianowicie:

  • strategie normatywne
  • strategie oparte na relacjach zachodzących między rynkiem a produktem
  • ogólna strategie konkurencyjne
  • strategie ze względu na udział przedsiębiorstwa w rynku

Strategie normatywne

Wyróżnia się trzy rodzaje strategii rozwoju przedsiębiorstwa:

  1. ekspansji (wzrostu, inwestycyjne)
  2. eksploatacji pozycji rynkowej i wycofania się z rynku
  3. selektywnego rozwoju

Strategie ekspansji formułuje się zazwyczaj w odniesieniu do pewnych dziedzin działalności (np. grupy produktów), którą charakteryzują się silnymi lub przeciętnymi atutami konkurencyjnymi oraz wysoką lub średnią atrakcyjnością rynku. Strategie ekspansji mają na celu rozbudowę lub utrzymanie silnej pozycji rynkowej przedsiębiorstwa danych grupach towarowych. W tym celu konieczne jest zaangażowanie dość dużych zasobów : przeprowadzenie inwestycji w produkcji umożliwiających zwiększenie skali dostaw, usprawnienie technologii, rozszerzenie asortymentu, a także podejmowanie działań marketingowych sprzyjających uzyskaniu lub umocnieniu przewagi konkurencyjnej. Strategie ekspansji determinują kierunki długookresowego rozwoju przedsiębiorstwa oraz maksymalizację zysku w dłuższym okresie. Realizacja tych strategii przebiega w warunkach dłuższego ryzyka.

Strategie eksploatacji pozycji rynkowej i wycofania się z rynku stosuje się przy małej lub średniej atrakcyjności rynku i jednocześnie lub najwyżej przeciętnej pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Celem tych strategii jest maksymalizacja zysków w krótkim okresie przy założeniu minimalizacji ryzyka w działaniu oraz ograniczeniu nakładów inwestycyjnych.

Jeżeli sprzedaż produktów jest nieopłacalna, a podejmowanie działania nie powodują wzrostu rentowności, to należy te produkty wycofać z produkcji i sprzedaży. Jeżeli natomiast sprzedaż produktów jest opłacalna to zasadne jest jej przedłużenie w celu maksymalizacji zysków.

 

BIBLIOGRAFIA

1.      N.J. McCarthy, Basic Marketing,Richard D. Irwin, Homewood 1981 r

2.      Por. np. G.E. Mirzcle, E.S. Albaum, International Marketing Management,

Richard D. Irwin, Homewood 1970 r

3.      R. Krupski, Zarządzanie Strategiczne, WAE, Wrocław 1999 r

4.      W.J.Otta, Strategia konkurencyjna, „Przegląd organizacji” nr 1      1989 r

5.      R. Kłudzienko, Centrum Kreowania Liderów 1994 r

6.      A.Koźmiński, W.Piotrowski, Zarządzanie Teoria i Praktyka, Warszawa PWN, 1997r

7.      Ph. Kotler, Marketing, Gebethner & Ska, Warszawa 1994 r

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: