Prace zaliczeniowe z każdego zakresu tematycznego

Strategia marketingowa

Pojecie strategie marketingowe pojawiło się w literaturze przedmiotu dość późno, gdyż dopiero w połowie lat sześćdziesiątych.[1] Wprowadzenie strategii do koncepcji marketingu zawdzięczamy przede wszystkim przedstawicielom praktyki gospodarczej, szukającym możliwości rozwoju nowych metod zarządzania przedsiębiorstwami.

P. Kotler  przez  pojęcie strategii marketingowej rozumie wybór celów, rodzajów zasad czy reguł, które w określonym czasie nadają kierunek marketingowym działaniom przedsiębiorstwa, wyznaczając rozmiary, kombinacje i alokacje w zależności od zmieniającej się sytuacji rynkowej ( warunków otoczenia i konkurencji).[2]

E.J. McCarty za strategię marketingową uznaje plan marketingu, niezbędny przede wszystkim do racjonalnego działania rynku.[3]

Inni autorzy amerykańscy są podobnego zdania twierdząc, że strategie marketingowe to strategie rynkowe całego przedsiębiorstwa, będące wyrazem orientacji przyjętej przez kierownictwo firmy.[4]

Interpretacja strategii marketingowej, definicje.

Strategia marketingowa to:[5]

  • system  podstawowych średnio i długookresowych zasad i reguł działania, wyznaczających ramy aktywności rynkowej przedsiębiorstwa (wg Alktorn`a)
  • zestaw  skojarzonych celów instrumentów (wg L.S.Lyon`a – 1926)
  • długookresowe  sformułowanie sposobów realizacji celów przedsiębiorstwa (wg. T.Stadudt`a, D.Bowersox`a, D.Taylor`a)
  • główny plan realizacji (metoda) ustalonych celów długookresowych (wg Buell`a)
  • sposób przygotowania i przeprowadzenia zintegrowanych działań zmierzających do realizacji ustalonego celu w danych warunkach w procesie aktywnej obsługi (wg Rutkowskiego i Wrzoska)
  • wyznaczenie celów długookresowych oraz ramowych wytycznych ograniczających sposób ich realizacji (wg Meffert`a)
  • długofalowa kombinacja środków, która zmierza do osiągnięcia celów.

Punktem wyjścia formułowania strategii marketingowej jest uświadamianie sobie celów,  warunków realizacji tych celów i ograniczeń. Działania strategiczne mają charakter długofalowy i polegają na dostosowaniu się do zmieniającego się otoczenia.

Formułowanie strategii marketingowej musi przebiegać zgodnie z zasadami formułowania globalnej strategii przedsiębiorstwa. Strategia wyznacza względnie trwałe ramy dla działań operacyjnych podstawowych funkcji marketingu przedsiębiorstwa.

————————

[1] Por A.H. Krzymiński, Zarządzanie marketingowe w przedsiębiorstwie eksportującym, Ossolineum, Wrocław-Warszawa 1986, s,104.

[2] P.Kotler, Marketing Management. Analisys,Planning and Control,Prentice-Hall, Englewood Cliffs 1980, s,14.

[3] N.J. McCarthy, Basic Marketing,Richard D. Irwin, Homewood 1981

[4] Por. np. G.E. Mirzcle, E.S. Albaum, International Marketing Management, Richard D. Irwin, Homewood 1970,s.272

[5] Popularna Encyklopedia Powszechna,Tom 6, wyd.Pinnex,Kraków 1996, s163-164

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: