Prace zaliczeniowe z każdego zakresu tematycznego

Kryteria osobowe będą miały duże znaczenie przy segmentacji nabywców w Internecie. Obecnie podstawowym kryterium jest wiek, przyporządkowujący daną osobę do pokolenia młodego, określanego jako AC (after computer) lub straconego dla Internetu, ludzi starszych – BC (before computer). Druga grupa będzie wraz z biegiem czasu zmniejszać się, co w długiej perspektywie zniweluje pierwszoplanowe znaczenie wieku.

Zawód i często wynikający z niego styl życia wyznaczają grupy docelowe dla działań komercyjnych na wirtualnym rynku. Jak wynika z badań Hermes dwie trzecie użytkowników zajmuje się informatyką albo edukacją. Udział tych grup zawodowych będzie się zapewne zmniejszał wraz z rozwojem sieci, jednak charakter ich pracy determinuje potrzebę użycia sieci i pozostaną ważnym segmentem. Zakupy w Internecie są bardzo atrakcyjne dla ludzi nie dysponujących czasem lub kończących pracę późno.

Zmienia się znaczenie miejsca zamieszkania – globalny charakter działań podejmowanych w komputerowej sieci powoduje, że znikają bariery w postaci zbyt dużej odległości dzielącej potencjalnych nabywców od firmy. Powstaje natomiast problem zapewnienia dostawy towaru na tak rozległym rynku i segmentacji rynku chociażby ze względu na termin, czas lub nawet odmowę realizacji zamówień. Należy pamiętać, że mimo określenia „globalny”, Interent ma szansę stać się powszechnym jedynie w krajach o odpowiedniej zamożności społeczeństwa.

Wśród uwarunkowań psychologicznych na nowe podejście zasługują percepcja i postawy. Postrzeganie promocji i produktów na ekranach monitorów nie jest jeszcze rozpoznane, będzie jednakże decydowało o środkach stosowanych do różnych segmentów rynku. Nowym zagadnieniem jest sposób stosowania hipertekstu i optymalizacja układu stron siedziby na WWW dla uzyskania jak najwyższej atrakcyjności w poszczególnych grupach.

Segmentacja rynku w zależności od postaw jego podmiotów uzyskuje co najmniej dwa dodatkowe wymiary. Należy określić stosunek do najnowszych rozwiązań techniki w zakresie informatyki i do Internetu jako nowego medium. Segmentacja zyska też jako kryterium stosunek do płatności bezgotówkowych i zakupów wysyłkowych, który dla przykładu w Polsce wydaje się być negatywny u większości społeczeństwa.

Pod koniec XX wieku powstaje nowa subkultura charakteryzująca się fascynacją technikami multimedialnymi i możliwościami globalnej komunikacji jakie daje Internet i będzie ona z pewnością chętnie używać go. Dlatego grupy potencjalnych klientów, postrzegane przez pryzmat czynników społecznych, powinny być wyznaczane przez poziom zainteresowania Internetem.

Internet znacznie odróżnia się od pozostałych mediów oraz kanałów dystrybucji, musi więc uzyskać odmienne podejście przy planowaniu działań marketingowych. Wypracowanie odrębnych metod badawczych zaowocuje poznaniem użytkowników Internetu i procesów w nim zachodzących. Opracowanie kompletnego zestawu kryteriów segmentacji uwzględniającego specyfikę wirtualnego świata będzie jednym z podstawowych zadań praktyki marketingowej związanej z Internetem. Pozwoli prowadzić segmentację nabywców, która w przypadku Internetu będzie mogła być wielokryteriowa i dokładna. Następstwem powinno stać się uzyskanie wysokiego zindywidualizowania działań kierowanych do potencjalnych odbiorców. Właśnie to może być czynnikiem determinującym potrzebę nowego podejścia do marketingu i schyłek marketingu masowego.

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: