Prace zaliczeniowe z każdego zakresu tematycznego

Dystrybucja w firmie X

Firma X prowadzi dystrybucję selektywną oraz wyłączną. Firma wybiera ograniczoną liczbę pośredników na danym obszarze. Nabywca planuje tutaj zwykle pewne nakłady własnego czasu i wysiłku przed wyborem określonego modelu. Kryterium wyboru pośredników w takiej sytuacji jest zdolność do realizacji określonych funkcji dystrybucyjnych pożądanych przez producenta.

Korzyścią dla pośredników biorących udział w kanałach dystrybucji selektywnej jest zapewnienie przez firmę X ograniczenia konkurencji ze strony innych pośredników sprzedających ten sam produkt. Producent unika wtedy walki cenowej między pośrednikami sprzedającymi jego produkt, a więc możliwość spadku cen detalicznych jego produktów i zysków pośredników. Cel w postaci dystrybucji selektywnej jest zwykle realizowany dla produktów, w których zakupie marka odgrywa pewną rolę. Od wybranych pośredników firma oczekuje zwykle lokalnej reklamy lub organizowania pokazów użycia własnego produktu.

Z kolei dystrybucja wyłączna polega na wyborze jednego pośrednika na danym obszarze, który najlepiej zrealizuje pożądane przez firmę działania dystrybucyjne. Najsilniej występuje tu też zjawisko lojalności wobec marki tzn. powtarzania zakupów tej samej marki. Reklamy takich producentów często zawierają adres lub numer telefonu pośrednika upoważnionego do dystrybucji na danym obszarze (np. na obszarze kraju, województwa, regionu itp.).

 

Tabela 1 Czynniki stopnia intensywności dystrybucji dżinsów damskich firmy X

 

Systemy

dystrybucji

Selektywna

Ekskluzywna

Potrzeby nabywców

Zróżnicowane

Zindywidualizowane

Wymagania nabywców

dotyczące warunków

zakupu

średnie

duże, bardzo duże

Wymagania nabywców

dotyczące zakresu usług

towarzyszących sprzedaży

średnie

duże, bardzo duże

Rodzaj produktów

okresowego

zakupu

epizodycznego

zakupu

Wartość jednostkowa

średnia, duża

duża, bardzo duża

Trwałość produktów

średnia

duża, bardzo duża

Złożoność techniczna

produktów

średnia

duża, bardzo duża

 

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: